Hout zagen
Algemene voorwaarden Knoest Kozijnen B.V.
versie 06-06-2023

1. Definities

1.1 Knoest: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Knoest Kozijnen B.V., statutair gevestigd te Milheeze, ingeschreven in het handelsregister onder nummer: 88889904 en kantoorhoudende te (5763 BT) Milheeze, Binnenveld 22;

1.2 De opdrachtgever: ieder natuurlijk- of rechtspersoon die aan Knoest opdracht heeft gegeven tot het leveren van producten en/of het verrichten van Werkzaamheden, welke opdracht uitdrukkelijk door Knoest wordt aanvaard;

1.3 De consument: iedere natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf;

1.4 Product(en): alle denkbare producten die door Knoest worden geleverd, welke verband houden met houten kozijnen, ramen en deuren, één en ander in de ruimste zin van het woord;

1.5 Maatwerk: Producten die op verzoek van de Opdrachtgever op maat worden gemaakt;

1.6 Werkzaamheden/ het Werk: alle werkzaamheden of te verrichten levering, in welke vorm en hoegenaamd dan ook, waartoe opdracht is gegeven door de Opdrachtgever, of die voortvloeien uit, dan wel direct verband houden met de opdracht die wordt verricht dan wel behoren te worden verricht, één en ander in de ruimste zin van het woord en ieder geval de Werkzaamheden zoals vermeld in een offerte;

1.7 Klant: de consument of opdrachtgever die de Overeenkomst met Knoest heeft gesloten, ongeacht of hij een Consument of een Zakelijke Klant is;

1.8 Overeenkomst: iedere overeenkomst tussen Knoest en Klant, waarvan deze Algemene Voorwaarden deel uitmaken;

1.9 Overeenkomst Op Afstand: de overeenkomst die tussen Knoest en Consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van Knoest en Consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand;

1.10 Bedenktijd: de termijn waarbinnen de Consument gebruik kan maken van zijn Herroepingsrecht;

1.11 Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de Consument om binnen de Bedenktijd af te zien van de Overeenkomst op afstand;

2. Toepasselijkheid

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes van Knoest en op elke tot stand gekomen Overeenkomst op afstand tussen Knoest en de Opdrachtgever, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken;

2.2 Klant verklaart dat de Algemene Voorwaarden aan hem ter beschikking zijn gesteld, dat hij daarvan kennis heeft genomen en dat hij daarmee akkoord is.

2.3 Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig voor zover zij uitdrukkelijk door Knoest zijn aanvaard;

2.4 Eventuele voorwaarden van Klant, zoals algemene voorwaarden of inkoopvoorwaarden zijn niet van toepassing en worden uitdrukkelijk van de hand gewezen;

2.5 Indien één of meer van de bepalingen in het Aanbod, de Overeenkomst en/of de Algemene Voorwaarden ongeldig, in strijd met de wet en/of onafdwingbaar zijn, laat dit de geldigheid van de overige bepalingen onverlet. Partijen zullen in een dergelijk geval in goed overleg onderhandelen over een nieuwe bepaling, ter vervanging van de ongeldige of niet afdwingbare bepaling, die zoveel mogelijk de strekking van de ongeldige of onafdwingbare bepaling heeft;

2.6 Een afwijking van deze Algemene Voorwaarden is slechts geldig indien zij schriftelijk is overeengekomen. Eventuele mondelinge toezeggingen en afspraken hebben geen werking, tenzij deze schriftelijk door Knoest zijn bevestigd;

2.7 Knoest behoudt zich het recht voor deze Algemene Voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen ten aanzien van deze Algemene Voorwaarden gelden ook ten aanzien van reeds gesloten Overeenkomsten. Knoest zal Opdrachtgever schriftelijk van deze wijzigingen op de hoogte stellen.

2.8 Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.

3. Het aanbod en offertes

3.1 Knoest doet aan Klant een Aanbod waarin is opgenomen welke producten en/of diensten worden aangeboden en welke vergoeding Klant bij de aanvaarding van het Aanbod verschuldigd is;

3.2 Het Aanbod is vrijblijvend en verplicht Klant tot niets. Knoest behoudt zich het recht voor het Aanbod steeds aan te passen of te wijzigen;

3.3 Indien een Aanbod is gedaan in een (schriftelijke) offerte, dan is het Aanbod geldig voor de duur van 14 (veertien) dagen na de datum van verzending door Knoest, tenzij anders in het Aanbod is aangegeven. Een Aanbod op de Website is alleen geldig gedurende de tijd dat dit Aanbod op de Website is vermeld;

3.4 De omschrijving van de producten en/of diensten in het Aanbod is bindend. Knoest is niet gebonden aan een afwijkend in het tot aanvaarding strekkende antwoord van Klant, ook niet wanneer dit antwoord slechts op ondergeschikte punten afwijkt van het Aanbod;

3.5 Het Aanbod kan gebaseerd zijn op de door de Klant aangeleverde informatie. In dat geval geldt dat wanneer deze informatie niet juist blijkt te zijn, dat Knoest dan gerechtigd is om het Aanbod en/of de verschuldigde vergoedingen aan te passen aan de juiste informatie, ook nadat de Overeenkomst al tot stand is gekomen;

3.6 De Overeenkomst komt tot stand zodra het Aanbod is aanvaard. Het Aanbod wordt geacht te zijn aanvaard zodra Klant instemt met het Aanbod, of indien Knoest redelijkerwijs een gedraging vanKlant mag aanmerken als (indruk van) (gewekte) instemming;

3.7 Knoest kan niet aan het Aanbod worden gehouden als Klant redelijkerwijs kan begrijpen dat het Aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat;

3.8 Knoest kan niet garanderen dat de op de Website weergegeven kleuren exact overeenkomen met de daadwerkelijke kleur van producten.

3.9 De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de Overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen het maken van niet vooraf overeengekomen tekeningen en berekeningen, verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven;

3.10 Prijzen, tarieven en (op)levertermijnen in offertes zijn gebaseerd op bij aanvraag door de Opdrachtgever verstrekte gegevens c.q. ten tijde van de offerte geldende kostprijzen van de te leveren en/of te verwerken zaken. Mochten deze gegevens c.q. kostprijs naderhand gewijzigd worden, dan kan dit gevolgen hebben voor de geoffreerde prijzen, tarieven en (op)levertermijnen;

3.11 Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.

4. De overeenkomst

4.1 Iedere Overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarde van voldoende beschikbaarheid van producten en materialen;

4.2 Klant erkent dat het uitvoeren van de Overeenkomst mede afhankelijk is van zijn samenwerking met Knoest. Klant verleent daarom alle vereiste medewerking om een tijdige en juiste uitvoering van de Overeenkomst door Knoest mogelijk te maken. Hieronder wordt in het bijzonder verstaan dat Klant alle gegevens en inlichtingen waarvan Knoest aangeeft dat deze noodzakelijk of gewenst zijn, of waarvan Klant redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn, voor de uitvoering van de Overeenkomst, tijdig en correct verstrekt en dat Klant tijdige medewerking verleent. Indien Klant verzuimt om de noodzakelijke of gewenste gegevens en inlichtingen te verstrekken en/of medewerking te verlenen, dan kan Knoest niet instaan voor de gevolgen en is zij daarvoor niet aansprakelijk;

4.3 Eventuele later gemaakte aanvullende afspraken of aangebrachte wijzingen binden Knoest slechts, indien deze door Knoest schriftelijk zijn bevestigd.

4.4 Klant erkent en aanvaardt dat Knoest in het kader van het uitvoeren van de Overeenkomst mede afhankelijk kan zijn van de diensten en/of zaken van derden. Voor zover volgens dwingend recht toegestaan, is Knoest niet aansprakelijk voor (het gebruik van) de diensten en/of zaken van derden;

4.5 Knoest is ten allen tijde gerechtigd om een of meerdere derde(n) in te schakelen voor de (uitvoering van de) Overeenkomst;

4.6 Voor Overeenkomsten waarvoor naar aard en omvang geen schriftelijke offerte dan wel opdrachtbevestiging wordt verzonden, wordt de factuur geacht de Overeenkomst juist en volledig weer te geven;

4.7 Knoest heeft het recht om Werkzaamheden te laten verrichten door derden zonder de Opdrachtgever hiervan op de hoogte te stellen. De toepasselijkheid van de artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 BW is uitgesloten;

4.8 De Opdrachtgever staat Knoest toe naam aanduidingen en reclame op het werkterrein of op het werk zelf aan te brengen;

5. Prijswijziging

5.1 Indien na het sluiten van de Overeenkomst doch voor levering één of meer der kostenfactoren een wijziging ondergaan, is Knoest gerechtigd de overeengekomen prijs dienovereenkomstig aan te passen. Koest is in ieder geval bevoegd extra kosten in rekening te brengen indien sprake is van kostenverhogende omstandigheden waarmee Knoest Kozijnen BV redelijkerwijze geen rekening behoefde te houden, welke niet aan Knoest kunnen worden toegerekend of welke in verhouding tot de prijs van de levering aanzienlijk zijn;

5.2 Indien de Knoest van oordeel is dat kostenverhogende omstandigheden zijn ingetreden, dient zij de Opdrachtgever hiervan onmiddellijk adequaat en schriftelijk op de hoogte te stellen;

5.3 Knoest is gerechtigd andere prijsstijging van kostprijsbepalende factoren die zijn ontstaan na het tot stand komen van de Overeenkomst, doch voor de oplevering, aan de Opdrachtgever door te berekenen. Indien Knoest dit doet binnen 3 maanden na het sluiten van de Overeenkomst, heeft de Consument het recht de Overeenkomst te ontbinden, van welk recht hij gebruik moet maken binnen 8 dagen na kennisgeving van de prijsverhoging. Ontbinding van de Overeenkomst op deze wijze geeft geen der partijen het recht op schadeloosstelling.

6. Aanneming & Levering

6.1 Producten worden door Knoest conform Overeenkomst geleverd aan Klant;

6.2 Knoest geeft aan de Opdrachtgever aan wanneer het Werk klaar is om te worden opgeleverd of

naar zijn mening klaar zal zijn om te worden opgeleverd;

6.3 De opneming c.q. goedkeuring van het Werk door de Opdrachtgever geschiedt zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen acht dagen nadat de in lid 2 genoemde mededing is voldaan;

6.4 Nadat het Werk is opgenomen, wordt aan Knoest binnen zeven dagen schriftelijk medegedeeld, of het al dan niet is goedgekeurd, in het laatste geval met opgaaf van de gebreken, die de redenen voor de onthouding van de goedkeuring zijn. Wordt het Werk goedgekeurd, dan wordt als dag van goedkeuring aangemerkt de dag waarop de desbetreffende mededeling aan Knoest is verzonden;

6.5 Wordt niet binnen acht dagen na de opneming een schriftelijke mededeling dan wordt het Werk geacht op de achtste dag na de opneming te zijn goedgekeurd;

6.6 Als plaats van levering geldt het adres dat Klant aan Knoest voor de levering kenbaar heeft gemaakt. De kosten voor levering zijn vermeld in het Aanbod. Indien Klant levering wenst op een ander adres dan initieel aan Knoest kenbaar gemaakt, dan is Knoest gerechtigd om hiervoor aanvullende kosten bij Klant in rekening te brengen;

6.7 Klant heeft de mogelijkheid Producten op te halen op het vestigingsadres van Knoest zoals beschreven in artikel 1.1;

6.8 Knoest spant zich in om de producten binnen de overeengekomen levertermijn aan Klant te leveren;

6.9 Alle levertermijnen zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kan Klant geen rechten ontlenen. Overschrijding van een levertermijn geeft de Klant geen recht om de Overeenkomst te ontbinden en/of om schadevergoeding te vorderen;

6.10 Knoest en/of een door haar ingeschakelde derde levert de producten op een geschikte transporteenheid, zoals een bok (frame) of een pallet;

6.11 Indien een product op een stalen bok geleverd wordt, dan is en blijft de bok eigendom van Knoest of de door haar ingeschakelde derde. Het is de verantwoordelijkheid van Klant dat deze bok op een plek staat waar de vervoerder deze met een heftruck weer retour kan nemen. Klant is verplicht om de bok binnen 14 (veertien) dagen na levering voor retour aan te melden ;

6.12 Bij een levering waarbij uitsluitend glas bij Klant wordt geleverd, wordt dit geleverd op een glasbok. Deze glasbok is en blijft eigendom van Knoest of een door haar ingeschakelde derde. Klant is verplicht om de glasbok binnen 14 (dertig) dagen na levering voor retour aan te melden;

6.13 Het risico van verlies, diefstal, verduistering of beschadiging van de geleverde producten, gaat over op Klant op het moment waarop deze in de feitelijke beschikkingsmacht van Klant of een hulppersoon van Klant zijn gebracht, dan op het moment dat de producten zonder rechtsgeldige reden niet door de Klant zijn aangenomen;

6.14 Knoest zal alle gebreken die het Werk vertoont, binnen een redelijke termijn en in overleg met de Opdrachtgever herstellen ofwel (delen van) het Werk vervangen.

6.15 Kosten die ontstaan n.a.v. aantoonbare gebreken zijn voor rekening van Knoest;

6.16 De rechtsvorderingen uit hoofde van de in dit artikel bedoelde gebreken zijn niet ontvankelijk, indien zij worden ingesteld na verloop van 1 jaar na de datum waarop het gebrek is ontdekt of redelijkerwijs had kunnen worden ontdekt.

7. Betaling

7.1 Alle prijzen die Knoest vermeldt zijn in euro’s en exclusief omzetbelasting (BTW), tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld;

7.2 Betaling dient steeds te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Knoest aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders is bepaald. Knoest is gerechtigd om periodiek te factureren;

7.3 Knoest is gerechtigd volledige of gedeeltelijke vooruitbetaling van de Opdrachtgever te verlangen, voordat Knoest (verdere) uitvoering aan de Overeenkomst of Werkzaamheden geeft. Met dien verstande dat Knoest bij de verkoop van producten aan de Consument, de Consument nimmer verplicht mag worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%;

7.4 Indien de Opdrachtgever niet tijdig aan diens betalingsverplichtingen heeft voldaan, is Knoest bevoegd de nakoming van de jegens de Opdrachtgever aangegane verplichtingen tot levering c.q. tot de uitvoering van Werkzaamheden op te schorten totdat de betaling is geschied of deugdelijke zekerheid hiervoor is gesteld;

7.5 Als Klant niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door Knoest of een door haar ingeschakelde derde is gewezen op de te late betaling en aan Klant een termijn van 14 (veertien) dagen is gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, in verzuim. Klant is in dat geval de over het verschuldigde bedrag wettelijke rente verschuldigd en Knoest is in dat geval gerechtigd om de buitengerechtelijke incassokosten bij Klant in rekening te brengen;

7.6 In geval van liquidatie, faillissement of surséance van betaling van de Opdrachtgever zijn de vorderingen van Knoest en de verplichtingen van de Opdrachtgever jegens Knoest onmiddellijk opeisbaar;

8. Verplichtingen opdrachtgever

8.1 Opdrachtgever dient te zorgen dat;

  • Alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens, toestemmingen en goedkeuringen ter beschikking worden gesteld;
  • Alle voorzieningen gereed zijn, zodat werkzaamheden zonder onderbrekingen kunnen worden uitgevoerd;
  • Ruimtes vrij zijn van belemmeringen voor het uitvoeren van Werkzaamheden;
  • Knoest op afgesproken data en werktijden toegang krijgt waar de Werkzaamheden dienen te worden verricht;
  • de eventueel door de Opdrachtgever ingeschakelde derden de door hen uit te voeren Werkzaamheden en / of leveringen zodanig en tijdig kan verrichten;
  • de locatie waar de Werkzaamheden verricht dienen te worden goed bereikbaar en berijdbaar is voor (het vervoer c.q. aanvoer van) materieel, materialen en personen;

8.2 Knoest voor de uitvoering van de Werkzaamheden kan beschikken over aansluitmogelijkheden van de voor de Werkzaamheden benodigde elektriciteit, gas en water. De aansluit- en verbruikskosten zijn voor rekening van de Opdrachtgever;

8.3 Indien niet tijdig aan de in lid 1 van dit artikel genoemde verplichtingen is voldaan, is Knoest gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst of Werkzaamheden op te schorten tot het moment dat de Opdrachtgever wel aan deze verplichtingen heeft voldaan. Eventuele schade en wachturen die voor Knoest ontstaan als gevolg van het niet voldoen aan voormelde verplichtingen, zullen door Knoest aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.

8.4 Indien Opdrachtgever niet aan de verplichtingen heeft voldaan wordt Knoest een verlenging van de levertijd toegestaan;

8.5 De Opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan Knoest opgegeven maten, hoeveelheden, eisen, specificaties van de prestatie en andere gegevens of informatie waarop Knoest zijn offerte of Overeenkomst baseert. Indien achteraf blijkt dat door de Opdrachtgever opgegeven maten, hoeveelheden en/of andere gegevens en informatie niet overeenstemde met de werkelijkheid, is Knoest gerechtigd de extra kosten die hieruit voortvloeien aan de Opdrachtgever in rekening te brengen.

8.6 Alle door Knoest bij de offerte, aanbieding of Overeenkomst verstrekte tekeningen, technische beschrijvingen, rapporten, afbeeldingen, monsters, modellen, berekeningen en voorbeelden blijven te allen tijde eigendom van Knoest en dienen op eerste verzoek van Knoest te worden teruggezonden, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders overeenkomen.

9. Verplichtingen Knoest

9.1 Knoest zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uitvoeren en daarbij de zorg van een goed opdrachtnemer in acht nemen, één en ander op grond van de op dat moment bekende kennis;

9.2 Knoest staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de Overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de Overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften;

9.3 Een door Knoest, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de Consument op grond van de Overeenkomst tegenover Knoest kan doen gelden indien Knoest is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de Overeenkomst.

9.4 Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van Knoest, diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de Consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de Overeenkomst.

10. Herroepingsrecht Producten en diensten

10.1 Consument kan een Overeenkomst met betrekking tot de levering van een product binnen een Bedenktijd van 14 (veertien) dagen zonder opgave van redenen ontbinden. Knoest mag de Consument vragen naar de reden van ontbinding, maar Consument is niet verplicht tot opgave hiervan;

10.2 De in het voorgaande lid bedoelde Bedenktijd vangt aan op de dag na:

  • de dag waarop Consument of een door Consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen;
  • de dag waarop Consument of een door Consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het laatste product heeft ontvangen, indien Consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld die afzonderlijk worden geleverd;
  • de dag waarop Consument of een door Consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen indien de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen; of
  • de dag waarop Consument of een door Consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het eerste product heeft ontvangen voor een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode;

10.3 De Consument kan een dienstenovereenkomst en een Overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. Knoest mag de Consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.

11. Herroepingsrecht consument producten / diensten

11.1 Een consument kan een Overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een Bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. Knoest mag de Consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.

11.2 De in het voorgaande lid bedoelde Bedenktijd vangt aan op de dag na:

  • de dag waarop Consument of een door Consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen;
  • de dag waarop Consument of een door Consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het laatste product heeft ontvangen, indien Consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld die afzonderlijk worden geleverd;
  • de dag waarop Consument of een door Consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen indien de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen; of
  • de dag waarop Consument of een door Consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het eerste product heeft ontvangen voor een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode.

11.3 Consument kan een Overeenkomst met betrekking tot het verrichten van een dienst tot 14 (veertien) dagen na de dag waarop de Overeenkomst is gesloten zonder opgave van redenen ontbinden. Knoest mag de Consument vragen naar de reden van ontbinding, maar Consument is niet verplicht tot opgave hiervan.

11.4 De in lid 3 genoemde Bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de Overeenkomst.

12. Verplichtingen van Partijen in het kader van het Herroepingsrecht

12.1 Tijdens de Bedenktijd zal Consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Consument zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat Consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen;

12.2 De kosten voor het retourneren van een product op grond van het Herroepingsrecht komen voor rekening van Consument;

12.3 Wanneer Consument gebruik maakt van het Herroepingsrecht vergoedt Knoest alle betalingen van Consument, inclusief eventuele leveringskosten door Knoest in rekening gebracht voor het geretourneerde product onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de Consument hem de herroeping meldt. Consument ontvangt van Knoest een ontvangstbevestiging na melding van consument voor herroeping. De door Knoest in rekening gebrachte leveringskosten worden niet aan Consument vergoedt als het geretourneerde product onderdeel is van een bestelling met meerdere producten en niet alle producten worden geretourneerd. Als Consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering van het product dan de goedkoopste standaardlevering, dan is Knoest slechts verplicht tot vergoeding van het bedrag voor de goedkoopste standaardlevering;

12.4 Knoest gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat Consument heeft gebruikt, tenzij Consument instemt met een het gebruik van een ander betaalmiddel;

13. Uitsluiting herroepingsrecht herroeping

Knoest kan de producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als Knoest dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de Overeenkomst, heeft vermeld. Hierbij kun je denken aan:

  • Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de markt waarop Knoest geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
  • Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
  • Overeenkomsten met producten of diensten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling;

14. Retournames

14.1 Knoest neemt geen producten retour tenzij een consument een beroep kan doen op het herroepingsrecht;

14.2 Retourzendingen van producten door of namens Klant zullen uitsluitend plaatsvinden na voorafgaand schriftelijk akkoord van. Klant is verantwoordelijk voor het zorgvuldig retour zenden van producten. Eventuele kosten voor verpakking en/of het retour komen voor rekening van Klant. Het risico van verlies, diefstal, verduistering of beschadiging van de retour gezonden producten, gaat over op Knoest op het moment dat zij de ontvangst van de producten schriftelijk heeft bevestigd. Tot dit moment blijft het risico bij Klant rusten;

15. Inspectieplicht, conformiteit en garantie

15.1 Knoest garandeert de kwaliteit van de door haar geleverde producten zoals deze door partijen bij de koopovereenkomst in redelijkheid zijn bedoeld en mochten worden verwacht;

15.2 Deuren hoger dan 240 cm kunnen kromtrekken. Hierop verleent Knoest geen garantie. Evenals op donker geschilderde onderdelen;

15.3 Op producten wordt de (fabriek)garantie gegeven. Kozijnen 5 jaar, glas 1 jaar en hang en sluitwerk 1 jaar;

15.4 Klant dient de producten bij ontvangst te controleren op zichtbare gebreken en tekortkomingen. Klant zal een eventuele klacht onmiddellijk, doch uiterlijk binnen 14 (veertien) dagen na levering schriftelijk melden bij Knoest;

15.5 De mogelijkheid om te reclameren vervalt indien de producten zijn gemonteerd, verwerkt, omgepakt, of indien op enige andere wijze de oorspronkelijke staat van de zaken is gewijzigd;

15.6 Een beroep op de garantie c.q. non-conformiteit is uitgesloten voor gebreken zoals, of gebreken die het gevolg zijn van:

  • gebreken die bij (af)levering konden worden ontdekt;
  • verwering en/of normale slijtage;
  • abnormaal gebruik, onoordeelkundig gebruik of onvoldoende (tijdig) onderhoud;
  • installatie, montage, wijziging, reparatie of toevoegingen door of namens Klant;
  • installatie, montage, wijziging, reparatie of toevoegingen door Derden;
  • onvoorziene, tijdelijke of blijvende schadelijke invloed(en) van het milieu;
  • beschadigingen en/of gebreken die welke tijdens of na levering zijn ontstaan door invloeden van buitenaf;
  • te hoog aangelegde bestrating en/of begroeiing; – brand, inbraak, molest of atoomrampen.

16. Aansprakelijkheid

16.1 Indien Knoest aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze algemene voorwaarden is bepaald;

16.2 Knoest is uitsluitend aansprakelijk voor aan haar toe te rekenen tekortkomingen in de uitvoering van de Overeenkomst;

16.3 Knoest is niet aansprakelijk voor:

  • Schade ontstaan door onjuiste en / of onvolledige gegevens zoals tekeningen, constructiegegevens en bestekken;
  • Schade ontstaan doordat de Klant instructies, werkwijze en gebruikers instructies niet juist heeft nageleefd;
  • Schade ontstaan door onjuist gebruik van het Product;
  • Schade ontstaan als gevolg van gebrekkig of geen onderhoud, dan wel het niet correct opvolgen van de door Knoest gegeven onderhoudsinstructies;
  • Schade en/of gebreken van welke aard dan ook, die (on)rechtstreeks worden veroorzaakt door een doen of nalaten van de Opdrachtgever en/of door een derde ingeschakelde derde;
  • Schade ontstaan door het gebruik van chemische middelen op, in of rond Product.
  • Schade ontstaan door reeds op locatie aanwezige zaken;

16.4 De in dit artikel opgenomen uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid komen uitsluitend te vervallen in geval van opzet en/of bewuste roekeloosheid van Knoest en/of haar bedrijfsleiding;

16.5 Tenzij nakoming door Knoest blijvend onmogelijk is, ontstaat de aansprakelijkheid van Knoest wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst slechts indien Klant Knoest in gebreke stelt, waarbij aan Knoest een redelijke termijn voor het herstel van de tekortkoming wordt gegund, en Knoest ook na die termijn toerekenbaar blijft tekortschieten in de nakoming van haar verplichtingen

16.6 Knoest is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen letselschade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie en schade als gevolg van opgelegde boetes wegens het niet halen van (op)levertermijnen.

17. Overmacht

17.1 Knoest kan niet gehouden worden om een verplichting uit de Overeenkomst na te komen noch is zij aansprakelijk jegens Klant in het geval van overmacht. Als omstandigheden waarin sprake zal zijn van overmacht zullen onder meer worden verstaan: een epidemie of pandemie, ijsgang, oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen, staking en uitsluiting door werknemers of dreiging van deze e.d. omstandigheden, verstoring van de ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst bestaande valutaverhoudingen, bedrijfsstoringen door brand, natuurverschijnselen e.d., verhindering van de Werkzaamheden door natuurverschijnselen, weersomstandigheden welke van zodanige aard zijn dat de Werkzaamheden in redelijkheid niet kunnen worden voortgezet zonder gevaar op te leveren voor zaken en/of personen, door weersomstandigheden, wegblokkades e.d. ontstane transportmoeilijkheden en vertragingen in de levering alsmede stilleging c.q. opschorting van de Werkzaamheden op last van de gemeente of andere overheidsinstelling in verband met bijvoorbeeld – docht niet uitsluitend – de aanwezigheid van archeologische objecten op locatie waar de Werkzaamheden dienen plaats te vinden;

17.2 Indien de overmacht ten minste negentig (90) dagen voortduurt, zijn zowel Knoest als Klant gerechtigd om de overeenkomst te ontbinden, zonder dat zij gehouden zijn tot vergoeding van enige schade ter zake deze ontbinding;

18. Eigendomsvoorbehoud en retentierecht

18.1 Al het door Knoest aan klant geleverde blijft eigendom van Knoest totdat de klant alle verplichtingen uit de met Aannemer gesloten Overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen;

18.2 Door Knoest geleverde zaken, die ingevolge het eerste lid van dit artikel onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen niet worden doorverkocht, mogen nimmer als betaalmiddel worden gebruikt en mogen door Klant ook niet worden verpand of op enige andere wijze worden bezwaard;

18.3 Klant dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van Knoest veilig te stellen;

18.4 Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is klant verplicht om Knoest daarvan per omgaande op de hoogte te stellen;

18.5 Klant verplicht zich om de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek van Knoest ter inzage te geven. Bij eventuele uitkering van de verzekering is Knoest gerechtigd tot deze uitkering;

18.6 Voor zover Knoest zijn eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft klant bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan Knoest en door Knoest aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Knoest zich bevinden en die zaken terug te nemen;

19. Duur en beëindiging van de Overeenkomst

19.1 Indien en voor zover de Overeenkomst tussen Partijen een duurovereenkomst is, geldt dat de overeenkomst is aangegaan voor de daarin overeengekomen duur, bij gebreke waarvan de duur van 1 (één) jaar geldt;

19.2 De overeenkomst voor bepaalde duur tussen Knoest en Consument is, wordt na het einde van deze bepaalde duur stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde duur, tenzij Knoest of Consument de overeenkomst schriftelijk opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 (één) maand vóór het einde van de desbetreffende periode;

19.3 De overeenkomst voor bepaalde duur tussen Knoest en Zakelijke Klant wordt na het einde van deze bepaalde duur stilzwijgend verlengd met eenzelfde periode, tenzij Knoest of Zakelijke Klant de overeenkomst schriftelijk opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 (één) maand vóór het einde van de desbetreffende periode;

19.4 Partijen kunnen de overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan te allen tijde opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 (één) maand;

19.5 Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft aan haar verplichtingen uit de Overeenkomst te voldoen, is Knoest, onverminderd hetgeen daaromtrent in de Overeenkomst is bepaald, gerechtigd de Overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven buitengerechtelijk te ontbinden. De ontbinding zal pas plaatsvinden nadat de Opdrachtgever schriftelijk in gebreke is gesteld en een redelijke termijn is geboden om de tekortkoming te zuiveren;

19.6 Knoest is gerechtigd, zonder dat enige aanmaning of ingebrekestelling zal zijn vereist, de Overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven buitengerechtelijke en met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien:

  • De opdrachtgevers surseance van betaling aanvraagt of wordt verleend;
  • De opdrachtgever faillissement aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard
  • De onderneming van opdrachtgever wordt geliquideerd;
  • De onderneming van opdrachtgever wordt overgenomen;
  • De onderneming van opdrachtgever wordt gestaakt;
  • De opdrachtgever niet langer in staat moet worden geacht de verplichtingen uit de Overeenkomst na te kunnen komen;

19.7 Gefactureerde bedragen blijven onverminderd verschuldigd;

19.8 Alle bepalingen uit de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden die bedoeld zijn om de beëindiging van de Overeenkomst te overleven blijven na die beëindiging van kracht. Onder deze bepalingen vallen onder meer (maar niet uitsluitend) de bepalingen omtrent de uitsluitingen en beperkingen van de aansprakelijkheid van Knoest, de Intellectuele Eigendomsrechten, het toepasselijk recht, de bevoegde rechter en deze bepaling;

20. Klachten

20.1 Klachten dienen schriftelijk ingediend te worden. Dan wel via het contactformulier op de website;

20.2 Klachten van zichtbare gebreken dienen binnen 48 uur na levering van Product(en), volledig en duidelijk omschreven worden ingediend. Klachten van niet zichtbare gebreken dienen binnen 14 dagen na levering van Product(en) worden ingediend;

20.3 Klachten worden binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht beantwoord;

20.4 Klant dient Knoest 28 dagen de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Indien het niet lukt om de klacht binnen 4 (vier) weken onderling op te lossen, dan staat het Klant vrij om na het verstrijken van die termijn een geschillenprocedure te starten;

21. Toepasselijkheid recht en geschillen

Op de Overeenkomst, het Aanbod, de Algemene Voorwaarden, en alle rechtshandelingen en geschillen die daarvan het gevolg zijn, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De bevoegde rechter is de rechtbank van Oost-Brabant;

22. Overige bepalingen

22.1 Op elke rechtsverhouding tussen Knoest en klant, waarop deze Algemene Voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing met uitsluiting van het Weens Koopverdrag;

22.2 Mocht een bepaling in deze Algemene Voorwaarden nietig of vernietigbaar zijn, dan wordt zij vervangen door een geldige bepaling die het meest de strekking van de nietige of vernietigbare bepaling benadert;

22.3 Onder schriftelijk valt ook communicatie per email.